Deze week is de herfst weer begonnen.. En hoe! Zondag konden we nog heerlijk genieten van het mooie weer met zomerse temperaturen en zon, maar vanaf woensdag is het weer letterlijk omgeslagen, passend bij de herfstperiode.

Veel mensen hebben moeite met de overgang en zijn in deze periode van vallende blaadjes gevoelig voor een herfstdipje. Vanuit een spiritueel perspectief kun je de herfst samenvatten als een periode waarin je datgene wat je niet meer nodig hebt mag loslaten. De herfst is dus een hele mooie periode om te bezinnen en los te laten. Ik kan eigenlijk best wel genieten van de herfstperiode, de mooie herfstkleuren, fijne boswandelingen, maar ook warm (onder een dekentje) binnen zitten met kopje thee of warme chocomelk en een goed boek. Waar we in de zomer vaak veel weg zijn en erop uitgaan, zijn we in deze periode vaak meer naar binnen gericht.

Merk jij dat nu het herfst is begonnen jij minder energie hebt? Ik help je graag om met een aantal tips te voorkomen dat je in een herfst dip belandt.

 

  1. Slaap voldoende, maar sta wel op tijd op!

Je lijf moet vaak even wennen aan de omslag van het weer en de verandering in temperatuur. Ik zelf merk dat ik in deze periode meer vermoeid ben dan anders. Herken jij dit? Geef eraan toe en voel wat je nodig hebt. Af en toe een avondje vroeg naar bed of een korte powernap kan helpen. ’s Ochtends meer moeite om uit bed te komen nu het zo koud en donker is? Probeer toch iedere dag op tijd en rond dezelfde tijd op te staan. Hierdoor ontstaat er regelmaat en dat maakt het opstaan uiteindelijk makkelijker en je voorkomt dat jouw biologische klok wordt ontregeld.

 

  1. Blijf bewegen – ga naar buiten!

Misschien is dit niet het eerste waar jij aan denkt, maar om te voorkomen dat je in een herfst dip belandt is het juist nu belangrijk om wel te blijven bewegen. Dus trek je sportkleding aan en ga naar de sportschool of je yogaklas. Nog beter; ga hardlopen of wandelen, ga lekker naar buiten en maak een lange wandeling in het bos of strandwandeling. Door buiten te zijn krijgt je lichaam meer licht ‘binnen’ en zonlicht zorgt ervoor dat je vitamine D aanmaakt.

 

Juist als je te veel stil blijft zitten zul je merken dat je moe wordt, juist door te (blijven) bewegen zul je merken dat je energie krijgt en je beter zult voelen.

 

  1. Extra vitamine

Na de zomer kunnen we vaak wel wat extra vitamines gebruiken. Waar we in de zomer door zonlicht voldoende vitamine D binnen krijgen hebben we dit juist in de herfst hard nodig. Vitamine D daar wordt je letterlijk blij van. Maar denk ook aan vitamine C en magnesium. Vitamine C kan namelijk leiden tot vermoeidheid en magnesium zorgt voor een evenwichtig zenuwstelsel en kan daardoor voorkomen dat we te maken krijgen met slapeloosheid, angstgevoelens en het begin van dip of depressie. Tijdens de herfstmaanden kun je er voor kiezen om naast jouw gezonde voeding aanvullend supplementen te slikken om jouw herfst dip te voorkomen!

 

  1. Eet gezond en voldoende fruit

Ja, natuurlijk weten we allemaal dat gezond eten en voldoende fruit belangrijk is. Maar voor meer energie is het in deze periode nog belangrijker om te kiezen voor gezonde voedingsmiddelen. Ga tussendoortjes met veel suiker uit de weg. Voedingsmiddelen die veel suiker en/of vet bevatten leveren wel veel calorieën, maar geen energie! Kies voor meer groente op je bord en voor fruit. Eet 500 gram groente en minimaal twee stuks fruit per dag. En wat dacht je van een groente-fruit-vitamine smoothie. Daar krijg je energie van en het is daarnaast nog goed voor je weerstand ook. Mijn favoriet in de herfst; pompoensoep!

 

Kortom zorg goed voor jouw lichaam, dan zorgt jouw lichaam ook goed voor jou.