Moet ik dit nu doen?
Moet ik dit nu doen?
Moet ik dit nu doen?
Moet ik dit nu doen?
Moet ik dit nu doen?
Moet ik dit nu doen?
Wanneer we stress ervaren of druk zijn willen mensen nog wel eens moeite hebben in het stellen van de juiste prioriteiten. Het gevaar is dan dat we juist onze kostbare tijd gaan gebruiken voor de minst belangrijke klusjes. We raken het overzicht kwijt waardoor we nog meer stress ervaren.
Een simpele doeltreffende tip voor timemanagement wat helpt bij het stellen van de juiste prioriteiten is de vraag; “moet ik dit nu doen?” En leg hierbij de klemtoon steeds op een ander woord.
Als je jezelf deze vraag stelt weet je het antwoord vaak meteen. En inderdaad als het belangrijk is en ook nu moet, dan kom je in actie en ga je het ook doen. Maar, vaak zul je ook merken dat een bepaalde taak of klus best nog even kan blijven liggen of beter door iemand anders gedaan kan worden.
MOET ik dit nu doen?
Is het echt noodzakelijk en belangrijk om die taak nu te doen? Of kan het ook wachten? Stel jezelf de vraag met de klemtoon op het woord moet en kijk eens wat er dan gebeurt. Is het ook echt belangrijk doe het dan ook direct en vink de taak vervolgens af.
Moet IK dit nu doen?
Hoort deze klus, taak of verzoek wel bij mij? Ben jij wel de aangewezen persoon voor deze taak? Dit kan gaan over verantwoordelijkheid of de ‘aap’ die onbedoeld op jouw schouder zit. Hoort deze taak wellicht niet bij jou maar bij jouw partner of collega?
Moet ik DIT nu doen?
Leg de nadruk eens op het woord dit als je verschillende taken hebt liggen en je de volgorde van de acties wilt bepalen of hoe je de taak gaat volbrengen. Is dit hetgeen er moet gebeuren? Wil je bijvoorbeeld een mail sturen of een brief opstellen, maar bespaart het je mogelijk tijd als je in plaats daarvan diegene belt en het telefonisch afdoet?
Moet ik dit NU doen?
Oké je hebt verschillende taken liggen? Is deze taak zo urgent dat het niet kan wachten? Begin er dan gelijk aan en voorkom uitstel gedrag. Maar mogelijk kunnen een aantal taken wel blijven liggen, stel jezelf dan de vraag: wanneer kan/wil ik het dan wél doen? En plan deze taak dan ook in!
Moet ik dit nu DOEN?
Wat voor soort actie is het? Moet er überhaupt iets gedaan worden? En wat is dan de meest effectieve aanpak?
Eén simpele vraag. Meer heb je soms niet nodig. De essentie is dat je niet gelijk in actie komt en eerst even de tijd neemt om te bepalen wat de handigste of beste aanpak of volgorde is. Het kan je net dat beetje ruimte en lucht geven om de (werk)druk niet meer te voelen en weer in grip te zijn.
Recente reacties